Z koncepcją zapoznali się radni z komisji transportu i polityki mieszkaniowej.
– Nowa Głogowska powstanie w przyszłości, jeśli znajdziemy pieniądze na to zadanie – mówi radny Wojciech Kręglewski, szef komisji. I przypomina: – Przygotowywana jest zmiana studium zagospodarowania. Niewykluczone, że będzie także wymagane wprowadzenie do niego zmian, aby dostosować ten dokument do koncepcji Nowej Głogowskiej.
Aktywiści klimatyczni zablokowali Głogowską:
Nowa Głogowska ma połączyć ulicę Głogowską z Hetmańską. Będzie przebiegać wzdłuż torów kolejowych, począwszy do Głogowskiej – w rejonie skrzyżowania torowisk tramwajowych w sąsiedztwie Zachodniej (miejsce zjazdu tramwajów z Głogowskiej na trasę PST) aż do skrzyżowania Kolejowej z Hetmańską.
– Nowa Głogowska odciąży Głogowską, a w szczególności Kolejową, ograniczy tranzyt, a także będzie wesprze obsługę komunikacyjną planowej dzielnicy Wolne Tory – podkreśla prezydent Wiśniewski. I dodaje: – W przypadku drugiego wariantu, który przewiduje linię tramwajową, mamy szansę na pozyskanie dofinansowania zewnętrznego.
– Połączenie Wildy z Łazarzem na Wolne Tory nastąpiłoby na wysokości Kanałowej – dodaje Radosław Ciesielski, zastępca dyrektora ZDM. – Tutaj przestrzeń jest ograniczona, ponieważ kolej planuje w tym miejscu swoją inwestycję. Ma tutaj powstać Centrum Sterowania i Sygnalizacji.
W pierwszym wariancie droga dwupasmowa miałaby parametry drogi głównej, powstałaby na odcinku 1,6 km. Miasto musiałoby wykupić ponad 5,5 ha gruntów, w drugim wariancie nieco mniej, bo ok. 4,5 ha.
– Na kwotę finalną inwestycji znacząco rzutują wykupy gruntu – twierdzi Ciesielski. – Warto zastanowić się, czy utrzymać drogę dwupasmową, czy też skupić się na jednojezdniowej ulicy zbiorczej. Wstępnie szacowane przez nas koszty, ujmujące wykup i budowę, to w zależności od wybranego rozwiązania 120-200 milionów złotych.
Ciesielski potwierdza, że większość gruntów potrzebnych na tę inwestycję to tereny będące własnością Skarbu Państwa we władaniu PKP. W związku z tym można byłoby wystąpić o ich komunalizację z uwagi na to, że mają być wykorzystane na realizację celu publicznego.
– Taką możliwość będziemy sprawdzać – deklaruje Wiśniewski.
ZDM rekomenduje wybór drugiego wariantu.
– Realizacja układu drogowego z linią tramwajową jest słuszną propozycją – uważa radny Kręglewski. – Z punktu widzenia potrzeb transportowych miasta pierwszy wariant nie ma uzasadnienia - dodaje.
Korytarz na Nową Głogowską jest uwzględniony w studium zagospodarowania, a także w projektowanym planie miejscowym Wolnych Torów. Radny Łukasz Mikuła, szef komisji polityki przestrzennej i rewitalizacji zwraca uwagę, że znajdujące się tu nieruchomości zyskają na atrakcyjności.
– Pytanie, jak rozwiązać dostęp do budynków, które mogłyby powstać wzdłuż tej ulicy? Czy miałaby to być droga serwisowa i gdzie następowałby wyjazd z niej na Nową Głogowską – zastanawia się Mikuła.
Zdaniem Ciesielskiego, ulica zbiorcza daje dwie możliwości – to droga serwisowa lub bezpośrednie zjazdy co oznacza częstsze skrzyżowania.
Sprawdź też:
- Poznanianki przyłapane przez Google Street View. Zobacz zdjęcia!
- Zdalne nauczanie daje szkołę rodzicom. Zobacz NAJLEPSZE MEMY
- Oto najdłuższe nazwy miejscowości w Polsce
- WAGs Lecha Poznań. Oto żony i partnerki piłkarzy Kolejorza
- Te znaki zodiaku to prawdziwi szczęściarze!
- 25 kolorowych zdjęć Poznania z lat 50. To prawdziwe perełki!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?