- Od początku budowy trasy tramwajowej na Naramowice zależało nam na wcześniejszym oddaniu pasażerom fragmentu trasy do ul. Włodarskiej. Na przełomie czerwca i lipca odbyły się testowe przejazdy pojazdów technicznych i tramwajów. Od 21 sierpnia z nowej trasy będą już mogli korzystać pasażerowie - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Zakończenie wszystkich prac związanych z budową trasy tramwajowej na Naramowice wraz z towarzyszącym jej układem drogowym planowane jest na przyszły rok - dodaje prezydent.
- Uruchomienie części trasy wcześniej wpisuje się w założenia, którymi kierowaliśmy się przy opracowywaniu organizacji ruchu na czas budowy. Odcinek do ul. Włodarskiej był najbardziej obciążony utrudnieniami z uwagi na całkowite zamknięcie ul. Naramowickiej. Teraz mieszkańcom np. os. Kosmonautów czy rejonu ul. Hawelańskiej możemy wynagrodzić te uciążliwości, bo będą mogli wkrótce dojechać tramwajem do centrum Poznania – mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły, że w sobotę, 21 sierpnia, dwukierunkowe tramwaje linii numer 3 już od pierwszych kursów będą jeździły do przystanku Włodarska, od pętli Wilczak, przez ul. Słowiańską i wzdłuż osiedla Pod Lipami- do przystanku przy ul. Serbskiej, skąd dalej pojadą do ul. Włodarskiej. Tam będzie przystanek końcowy dopóki nie będzie otwarte torowisko do finalnego przystanka końcowego – przy ul. Błażeja.
Trasa tramwajowa do ul. Włodarskiej ma już wiaty, ławki, kosze na śmieci i tablice informacji pasażerskiej, a torowisko pokrywa odporny na suszę rozchodnik.
Tramwaje pojadą cicho
- Torowisko zostało wybudowane w technologii pozwalającej na cichą jazdę tramwajów – przypominają PIM. - Na trasie wprowadzane są również nowe rozwiązania techniczne. Z myślą o motorniczych przewidziano system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Gdy nie zadziała normalnie wykorzystywany system sterowany z kabiny prowadzącego, to nowe rozwiązanie umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu – bez konieczności wykorzystania tradycyjnego zwrotnika. Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami przygotowano też system naprowadzania dźwiękowego do poszczególnych przystanków.
Kończą się obecnie prace drogowe między pętlą Wilczak a ul. Włodarską, a w pełni toczą się te prowadzone dalej, na odcinku do ul. Błażeja, szczególnie na budowanym węźle w miejscu skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej.
Co dzieje się na budowie tramwaju na Naramowice?
- Intensywne roboty prowadzone są zarówno przy wznoszonym wiadukcie tramwajowym, jak i wiadukcie drogowym – mówi Maja Chłopocka – Nowak z PIM. - Trwają również prace na skrzyżowaniu ul. Lechickiej z ul. Murawa. Do ul. Sarmackiej trasa jest już bardzo dobrze widoczna - pokrył ją rozchodnik i montowane są słupy trakcyjne. Na ostatnim odcinku, czyli między tzw. ul. Nową Stoińskiego i Błażeja, także montowane są słupy i widać zarys powstającej ulicy wraz z tramwajowym przystankiem końcowym i miejscem na autobusowy. W sumie powstająca trasa liczy ok. 3,3 km długości. Licząc od pętli Wilczak do ul. Błażeja, tramwaj zatrzymywał się będzie na ośmiu przystankach. Z kolei długość dróg, włącznie z dojazdowymi i skrzyżowaniami, wyniesie prawie 7,5 km.
Sprawdź też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?